תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח

töröld ki Ámálék emlékét az ég alól, ne felejts! (Mózes V. 25:19).

Ámálék Ézsau unokája, Elifáz fia. Az ő leszármazottai voltak az első nép, amelyik megtámadta a zsidókat az Egyiptomból való kivonulás után.

De mégis mit jelképez Ámálék? A nevének ugyanannyi a számértéke (240), mint a száfék (סָפֵק), vagyis kétség, bizonytalanság szóé. Ámálék azt a – téves – gondolatot képviseli, hogy a világban minden véletlen, nincs a világnak igazi irányítója és célja. Ámálék ma nem azonosítható egy néppel, inkább egy kultúrával – ez megnyugtathat mindenkit, aki szerint isteni parancsunk lenne egy fizikai nép kiirtására.

Hogy megértsük, pontosan mi ellen kell küzdenünk, ha eleget akarunk tenni a fenti parancsolatnak, nézzük meg mi előzi meg a Tórában ezt a részletet:

Ne legyen a zsebedben kő és kő, kicsi és nagy. Ne legyen a házadban két mérték, kicsi és nagy. Tökéletes és igaz kő, tökéletes és igaz mérték legyen neked, hogy meghosszabbodjanak a napjaid a földön, amit az Örökkévaló a te Istened ad neked. Mert utálatosság az Örökkévalónak, az Istenednek mindenki, aki így tesz, mindenki, aki igazságtalanságot tesz. (Mózes V. 25:13-16) – vagyis a becsületes üzletelés alapszabályai.

Rási kommentárja szerint, ha valaki hazudott a mértékekről üzleti adásvételben, annak aggódnia kell, hogy az ellenség provokálni fogja (ibid 25:17). Ezzel megválaszolja, hogy miért van a két látszólag teljesen független téma közvetlenül egymás után a Tórában.

De még mindig nem teljesen világos, hogy mi a kapcsolat a kettő között. Miért pont a tisztességtelen üzletelés okozza Ámálék támadását, miért nem valamelyik másik vallási tilalom, például a szombati munkavégzés vagy a nem kóser étel fogyasztása?

Fontos megértenünk, hogy az ember üzleti sikereit, illetve kudarcait az Örökkévaló akaratának köszönheti. Szükséges persze dolgozni, erőfeszítéseket tenni, de az, hogy ezeket az erőfeszítéseket mekkora siker koronázza, kizárólag Isten akaratától függ. Aki ezt megérti és komolyan a szívére veszi, az nem fog tisztességtelenül üzletelni, mert tudja, hogy úgysem segít.

Már említettük, hogy Ámálék számértéke megegyezik a száfék, vagyis kétség, bizonytalanság számértékével, vagyis azt a téves eszmét jelképezi, hogy a világ céltalan, az események véletlenszerűen következnek be. Aki szerint a világ céltalan és véletlenszerű, az nagyobb valószínűséggel lesz tisztességtelen az üzleti életben (is), hiszen úgy gondolja, hogy az ő „ügyeskedései” vezetik sikerre. Tehát aki tisztességtelenül üzletel, az olyan, mintha elutasítaná azt a gondolatot, hogy a világot és benne az üzleti élet sikereit Isten irányítja az Ő tervei, céljai szerint. Az isteni rend elutasításával pedig gyakorlatilag meghívót küld a bizonytalanság, kétség megtestesítőjének: Ámáléknak.

Vagyis, ha a tórai parancsolatnak megfelelően részt akarunk venni Ámálék emlékének eltörlésében, akkor úgy kell viselkednünk, hogy megmutassuk: elutasítjuk azt a gondolatot, hogy ez a világ véletlenszerű és céltalan, amiben a tisztességtelenség előnyt jelent, hanem épp ellenkezőleg: tudjuk és értjük, hogy a világot, a sikereinkkel és kudarcainkkal együtt az Örökkévaló irányítja. Röviden ez az emuná (hit). Ha ezt megértjük, nem is lesz semmi értelme azzal próbálkozni , hogy tisztességtelen módon szerezzünk anyagi előnyöket.

A Pele Joéc (Rabbi Eliezer Papo) egyértelmű ellentétbe állítja azt, aki hazugság által tesz szert anyagi előnyökre azzal, akiben van emuná. Azt írja, a hazugsággal szerzett előnyök még akkor is, ha rövid ideig megmaradnak, hosszú távon elvesznek, viszont akiben van emuná (nem az emet, igazság szót használja, hanem az emunát), annak az eredményei megmaradnak nemcsak ezen világon, de a következőn is (Pele Joéc 360:3–4).

Ezzel kapcsolatban azonban legalább egy kérdést még meg kell válaszolni: Ha az Örökkévaló által irányított világban a tisztességtelenség tényleg nem ér semmit, akkor hogy lehet, hogy sajnos gyakran ennek éppen az ellenkezőjét tapasztaljuk? Hazugág, csalás, manipuláció, erőszak, és sok egyéb megvetendő viselkedés sokszor hasznos eszköznek bizonyul, a becsületes, őszinte, jámbor ember pedig gyakran alulmarad az ilyenekkel szemben folytatott versenyben.

Ezt a kérdést a heszter pánim elvével tudjuk megmagyarázni, vagyis azzal, hogy Isten elrejti az arcát a világ elől. Ez egy nagyon mély, nehezen érthető gondolat, leegyszerűsítve arról szól, hogy Isten nem akarja teljesen felfedni magát, főleg azért, hogy megmaradjon a szabad akarat és a szabad választás lehetősége. Így ezt a szabad akaratot tudjuk használni arra, hogy becsületesek legyünk az üzleti ügyeinkben is. Ezáltal eltöröljük a kétséget és véletlenszerűséget megtestesítő Ámálék emlékét, és közelebb hozzuk a megváltást, egy olyan időszakot, amiben Isten már nem fogja elfedni az arcát, ahol már látszólag sem tud győzni az igazságtalanság.

Silber Jehudá